Historien

Kaj Juul Nielsen, den første ejer af Wolle Juul.

Wolle Juul er bygget på Hadsund Ny Værft og Bedding i 1949 af skibsbygmester Robert Brink Christensen. Det var den første båd på værftet, der blev bygget før den blev solgt. Den bærer derfor nybygningsnummeret 1. Efter færdiggørelsen af byggeriet blev den købt af fiskeskipper Kaj Juul Nielsen, kendt som Kaj Ajs, i Hadsund. Han navngav skibet efter sin søn, Ole Juul Nielsen, der ligesom sin far interesserede sig for fiskeri. Den blev søsat 16. februar 1950 og døbt af Robert Brink Kristensens Hustru.

Kutteren er oprindeligt bygget og rigget som snurrevodskutter. Den havde ikke aluminiumsbakken for, som blev installeret i 70-80’erne. Dens oprindelige styrhus er mindre. Den har da træmaster og hel dam til levende fisk. Lukaf i forenden var større end den er nu, dengang med plads til 3 mand. Der er en lille mellemtryks glødehoved Dangren-motor. Den blå farve og hvide bakke præger de danske fiskerihavne i mange mange år. I sidst-70’erne er der over 6000 kuttere som denne. Op til 3 familier kan leve af en kutter som Wolle Juul. På et ukendt tidspunkt er den omrigget til trawl, som den sejler med indtil tages ud af fiskeriet.

Wolle Juul bliver købt af Bent Bjerregaard i 1970, som på dette tidspunkt hedder Sterna, Kolbykås. Bent sejler Wolle Juul til Jegindø og giver i 1980 Wolle Juul sit oprindeligt navn tilbage. Wolle Juul sejler i denne periode primært fra Jegindø, men også i perioder i Kattegat og Limfjorden. I 1981 “fanger” Wolle Juul en trækblok, der sandsynligvis stammer fra den russiske fragat Alexander Nevskij, der i 1968 forliste ved Harboøre Tange. Blokken overleveres til Lemvig Museum.

Wolle Juul har gennem tiden haft i alt 4 forskellige motorer: Efter den ovennævnte Dangren, sejlede den med en Tuxham, der blev installeret i 1960. Allerede i 1966 lægges den første nye 6-cylindret Volvo i. I 1974 installeres den Volvo Penta-motor, Wolle Juul sejler med i dag.

I Marts 2012 blev kutteren fundet i Agger af den nuværende ejer. Den lå fuldt lastet med trawltromle agter, davider, til og med skovle, stålwire, spil, hydraulik, lossegrej, pawner på kryds og tværs – slidt, efter mange års hårdt arbejde på havet. Efter demontage af alt det tunge grej, hævede kutteren sig 13 tommer op af vandet, hvilket kan man se på kobberpladerne henne agter. De sidder oppe over vandet nu. 

I 2013 blev Wolle Juul erklæret for bevaringsværdig af skibsbevaringsfonden og blev samtidig medlem af TS-træskibssammenslutningen. Det oprindelige navneskilt fra søsætningen i 1949, der kan ses i nedenstående billede, findes i dag på Hobro Værft.

I sommeren 2021 fik Wolle Juul plads på Maritim Kulturcenter i Hobro, hvor den ligger i dag. Hobro Værft, der i en periode var eget af Robert Brink Christensen, er ligeledes en del af Maritim Kulturcenter i Hobro.

Wolle Juuls oprindelige navneskilt ses øverst til venstre, og findes i dag på Hobro Værft.

Neden for kan man høre vores formand gengive historien til Skibstømrerhuset, Hobro

Kilder

Indeholdet på siden er hentet fra: Wolle Juul’s logbog, familie af Kaj Juul Nielsen, familie af Bent Bjerregaard, bogen Riis, A & Sørensen, M. D. (2018) Mariager Fjord – egnens livsnerve og hovedvej nr. 1, Forlaget www.omtanke.dk, Randers, samt artiklen Er det en blok fra Alexander Newkij, ukendt avis, 1981